Γονείς και δάσκαλοι είναι ιδιαίτερα εξοικειωμένοι με τη χρήση του όρου ”υπερκινητικότητα” καθώς όλα τα παιδιά σε μικρή ηλικία τρέχουν, παίζουν, χτυπούν και γενικότερα βρίσκονται σε μια διαρκή ανησυχία και κινητικότητα. Από τη στιγμή, λοιπόν, που ορισμένα παιδιά είναι περισσότερο ατίθασα, δραστήρια ή ελαφρώς αφηρημένα, απ’ ότι θα προτιμούσε ο κοινωνικός τους περίγυρος, φέρουν την ταμπέλα ”υπερκινητικά παιδιά”. Ωστόσο, μπαίνοντας σε μια διαδικασία να κρίνουμε παιδιά θα έπρεπε να είμαστε πιο προσεκτικοί. Η ΔΕΠΥ υπάρχει μόνο εφ’ όσον εμφανίζονται τα απαραίτητα συμπτώματα, τα οποία μάλιστα θα παρουσιάζονται τόσο έντονα (και με διάρκεια) που θα προκαλούν δυσφορία και δυσλειτουργία στην καθημερινότητα του παιδιού.
Α. Δυσκολίες στην προσοχή:
1. οι δυσκολίες εκδηλώνονται με έξη η περισσότερους τρόπους (π.χ. λάθη απροσεξίας, δυσκολία προσεκτικής ακοής και εκτέλεσης οδηγιών, διάσπαση προσοχής ή αφηρημάδα στις καθημερινές δραστηριότητες),
2.διαρκούν τουλάχιστον έξι μήνες,
3.συμβάλλουν στη δυσλειτουργικότητα και τη δυσπροσαρμοστικότητα του παιδιού στο σχολείο, την κοινωνία κτλ (με βάση πάντα το αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού).
Β. Υπερκινητικότητα-Παρορμητικότητα:
1. εκδηλώνονται με έξη η περισσότερους τρόπους (π.χ. στριφογυρίσματα στη θέση, τρέξιμο σε καταστάσεις που η συγκεκριμένη συμπεριφορά είναι ανάρμοστη, ενέργειες σαν να είναι «κουρδισμένες» ή ακατάπαυστη ομιλία),
2.διαρκούν τουλάχιστον έξι μήνες,
3.συμβάλλουν στη δυσλειτουργικότητα και τη δυσπροσαρμοστικότητα του παιδιού στο σχολείο, την κοινωνία κτλ (με βάση πάντα το αναπτυξιακό στάδιο του παιδιού).
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να επισημανθεί πως πολλές φορές διαγιγνώσκεται ΔΕΠΥ σε υπερκινητικά παιδιά ενώ ουσιαστικά δεν έχουν. Υπάρχουν περιπτώσεις που τα παιδιά π.χ. δεν ακούνε καλά και καθαρά ή φέρουν διαταραχή διαγωγής.
Περίπτωση: Όλοι μας μπορούμε να φέρουμε στο μυαλό μας το πλαίσιο μιας τάξης: έντονος θόρυβος (είτε μέσα στην τάξη είτε έξω στην αυλή) και σίγουρα δεν κάθονται όλα τα παιδιά στο πρώτο θρανίο. Αν, λοιπόν, ένα παιδί δεν ακούει καλά και κάθεται σε άλλο θρανίο πέραν του πρώτου δυσκολεύεται να ακούσει. Στην αρχή προσπαθεί αλλά στη συνέχεια, από τη στιγμή που δεν τα καταφέρνει και κουράζεται, εγκαταλείπει και ασχολείται με όλα τα άλλα εκτός από το μάθημα. Αυτό το παιδί έχει διάσπαση προσοχής αλλά όχι λόγω ΔΕΠΥ, συνεπώς, θα πρέπει να υπάρχει διαφορική διάγνωση.
Καλό θα ήταν να είμαστε προσεκτικοί με την υγεία των παιδιών μας και να μην επιλέγουμε τυφλά έναν δρόμο.